Iisus – Mijlocitor între noi şi Dumnezeu

1 NiceeaEvanghelia acestei duminici cuprinde rugăciunea pe care Iisus Mântuitorul a rostit-o ca un fel de încheiere a lucrării Sale pe pământ.
Această rugăciune a Mântuitorului era un fel de raport ceresc. Cu această rugăciune, Mântuitorul Îşi încheia chemarea şi lucrarea Sa de învăţător: „Părinte Ceresc! – zicea Mântuitorul – am săvârşit lucrarea ce Mi ai dat s-o fac. Luând chip de om şi umblând pe pământ timp de trei ani de zile, i-am învăţat pe oameni toate tainele mântuirii… rămâne ca ei să primească şi să asculte învăţăturile Mele“…
Această rugăciune a fost pe urmă întregită şi cu cealaltă lucrare a Domnului: cu Jertfa ispăşirii. Sus, pe Crucea Golgotei, în clipele când Domnul Şi-a dat duhul, s-a auzit raportul de încheiere a lucrării Mântuitorului: „Săvârşitu-s-a!“ (Ioan 19, 30). Prin aceste cuvinte, Domnul zicea: „Părinte, am isprăvit şi chemarea Mea de ispăşitor al omenirii!… N-am fost în lume numai Învăţător, ci şi Ispăşitor de păcate… Am săvârşit şi Jertfa cea Mare a izbăvirii… Am luat asupra Mea păcatele oamenilor şi le-am răstignit pe Crucea Golgotei; rămâne ca oamenii să primească Jertfa Mea, ca să fie biruitori asupra păcatelor, să se poată curăţi de păcate prin Sângele Meu şi să fie „una cu Noi“.
Ah, ce plin de fior şi de măreţie este raportul pe care Domnul Iisus îl spune în această evanghelie! În el se cuprinde mântuirea lumii, el cuprinde facerea a doua a lumii şi renaşterea ei prin Jertfa Golgotei.
Dar acest raport stă în faţa noastră şi cu o groaznică răspundere. Raportul stă în faţa noastră cu o întrebare deschisă: am primit noi învăţăturile Mântuitorului şi Jertfa Lui cea Sfântă?
Dragă cititorule! Raportul şi rugăciunea Mântuitorului din evanghelia de duminică stă cu o întrebare deschisă şi în faţa ta. Domnul „a săvârşit lucrarea ce I s a dat“. Eu te întreb: cum stai tu faţă de această lucrare? El ţi-a deschis şi ţie darul iertării păcatelor, prin scump Sân¬gele Lui… Ai primit tu acest dar?
Domnul ne a câştigat totul prin Jertfa Lui cea Sfântă. El ne îmbie cu un dar ce ne poate face „fiii lui Dumnezeu“. Este însă întrebarea: am primit noi acest dar?
Viaţa şi traiul nostru arată că nu l am primit. Lumea de azi e plină, mai tare ca oricând, de răutăţi, în sensul că n-am primit cu adevărat darul şi mântuirea ce ni le-a câştigat Mântuitorul cu scump Sângele Lui.
Raportul şi rugăciunea Mântuitorului din evanghelia acestei duminici este o teribilă mustrare pentru creştinătatea de azi. Domnul ne-a câştigat totul, dar noi n am primit aproape nimic. Domnul ne îmbie cu darul şi puterea de a ne face fiii lui Dumnezeu (Ioan 1, 12), dar noi nu primim acest dar, de aceea suntem mai departe ca oricând de a fi „copii ai lui Dumnezeu“ şi fraţi laolaltă. Rugăciunea Mântuitorului din evanghelia aceasta stă în faţa celor care stăruie în păcate şi fărădelegi cu o groaznică răspundere; stă cu răspunderea din cuvintele Lui: „Dacă n aş fi venit şi nu le aş fi vestit lor, n ar avea păcat, dar acum răspuns nu au pentru păcatele lor“. Dacă Mântuitorul n ar fi murit pentru noi şi nu ne ar fi lăsat darurile mântuirii, am avea o scuză, o dezvinovăţire, pentru păcatele noastre. Dar El ne a lăsat toate darurile; cei ce nu primesc aceste daruri nici un răspuns nu vor avea în ziua Judecăţii. Vai celor ce nu primesc darurile mântuirii aduse în lume de Scumpul nostru Mântuitor! O veşnicie întreagă vor plânge că n au primit aceste daruri.
Citiţi cu luare-aminte această evanghelie, cu întregul capitol 17 de la Ioan. În ea se află toată tăria mântuirii noastre sufleteşti: „Şi aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, Unul adevăratul Dumnezeu, şi pe Care L-ai trimis, pe Iisus Hristos“. Începutul şi sfârşitul mântuirii noastre acesta este: să cunoşti pe Dumnezeu şi pe Fiul Său cel Sfânt. „Dar cine nu cunoaşte pe Dumnezeu şi pe Iisus Hristos?“ – vă veţi întreba dumneavoastră, miraţi… „Ce învăţătură nouă este aceasta, când şi pruncii o cunosc?“… Eu însă cutez a spune că oamenii nu-L cunosc cu adevărat pe Dumnezeu. Pe Dumnezeu Îl putem cunoaşte cu adevărat numai prin Iisus Hristos, „Care ne-a împăcat cu Dumnezeu, prin moartea Lui“ (Rom. 5, 10) şi ne-a făcut fiii Lui. Cei mai mulţi oameni cunosc şi azi tot numai pe Dumnezeul din Vechiul Testament, Care pedepseşte şi porunceşte să nu faci ceea şi ceea. Dar nu L cunosc pe Dumnezeu prin Iisus Mântuitorul, Care a venit aducându-ne „dar şi putere să ne facem – prin jertfa Lui – fiii lui Dumnezeu“ (Ioan 1, 12) şi să putem trăi o viaţă după voia Lui.
Evanghelia de faţă ne aduce o veste scumpă şi dulce: Iisus Se roagă pentru noi. El mijloceşte pentru noi şi mântuirea noastră. Pe Iisus Hristos trebuie să L cunoaştem şi să-L primim ca pe Marele Mijlocitor dintre noi şi Dumnezeu. „Căci Unul este Dumnezeu, Unul şi Mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul-Iisus Hristos, Care pe Sine Însuşi S-a dat preţ de răscumpărare pentru toţi“ (I Tim. 2, 5-6). „De va fi păcătuit cineva, avem Mijlocitor la Tatăl, pe Iisus Hristos, Care S-a dat pe Sine ispăşire pentru păcatele noastre“ (I Ioan 2, 1). Taina vieţii celei adevărat creştineşti aceasta este: să-L primeşti pe Mântuitorul şi Jertfa Lui cea Sfântă şi prin El să trăieşti o viaţă nouă, după voia Lui Dumnezeu, ca un copil iubit al Lui. În aceasta vrea Iisus să l facă pe fiecare om „desăvârşit“, cum spune aici în evanghelie.
Însă cei mai mulţi creştini n-au primit în chipul acesta pe Mântuitorul şi de aceea nu este putere creştinească în viaţa lor. Eu socot că şi viaţa poporului nostru este prea săracă în roadele faptelor de putere creştinească; şi asta, tocmai din pricină că Iisus Mântuitorul şi Mijlocitorul nu stă de ajuns în mijlocul vieţii noastre sufleteşti.
Evanghelia de azi este un strigăt de osândă pentru cei care stăruie în necredinţă şi nepăsare de cele sufleteşti. Dar, pe de altă parte, ah, ce veste dulce ne aduce această evanghelie celor care trăim o viaţă cu Domnul! Ne aduce vestea cea scumpă că Domnul Se roagă şi mijloceşte pentru noi şi păcatele noastre. Domnul ne ajută să trăim în lume, dar să nu fim din lume. Să trăim în lume, dar nu în modele şi răutăţile lumii.
Creştinătatea cea mare trăieşte azi în păcatele şi modele acestei lumi. Vai, ce minciună mare este o astfel de creştinătate! Şi vai, cât de mulţi creştini trăiesc în această minciună! Ei îşi închipuie că pot ajunge în Canaan înainte de a ieşi din Egipt.
Evanghelia ne spune şi aici că toţi cei care „am ieşit din lume“ vom fi urâţi şi prigoniţi. „Şi lumea i-a urât pe ei – zicea Iisus – pentru că ei nu sunt din lume“ (Ioan 17, 14). Lumea şi oamenii cei lumeşti nu pot suferi pe cei care au ieşit „din lume“, din răutăţile şi păcatele lumii. Aşa a fost pe timpul Mântuitorului, aşa e şi azi şi aşa va fi până la sfârşitul veacurilor. Dar această ură şi prigoană a lumii nu poate absolut cu nimic să ne amărască sufletul şi dulceaţa pe care ne-o dă viaţa cea trăită cu Domnul. Dimpotrivă, avem plăcere în suferinţe şi prigoane pentru Hristos şi pentru sufletul nostru (II Cor. 12, 10).
O, ce veste scumpă şi dulce ne aduce evanghelia aceasta, cu rugăciunea din capitolul 17 de la Ioan! Sfârşitul acestei rugăciuni ne spune că Domnul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos Se roagă ca, Acolo unde este El, să putem ajunge şi noi: „Tată, vreau ca, Acolo unde sunt Eu, să fie, împreună cu Mine, şi aceia pe care Mi i ai dat Tu, ca să vadă slava Mea, slavă pe care Mi ai dat o Tu, fiindcă Tu M ai iubit mai înainte de a fi lumea“ (Ioan 17, 24).
Ce veste minunată!

• Rugăciune
Iisuse, prea dulcele nostru Mântuitor, prin Jertfa Ta şi rugăciunile Tale, învredniceşte-ne şi pe noi să dobândim locul cel minunat; să vedem slava Ta; să petrecem cu Tine şi să Te slăvim pe Tine în vecii vecilor. Amin.

Părintele Iosif TrifaTâlcuirea evangheliilor duminicilor de peste an

 

ŞI VIAŢA VEŞNICĂ ESTE…


Iisus_GhetsimaniTraian Dorz, din «Hristos – Mijlocitorul nostru»

Ce slăvit răsună Adevărul în glasul rugăciunii lui Iisus Hristos, Domnul nostru, mişcând şi fericind sufletele ucenicilor care se rugau împreună cu El!
Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu Adevărat, şi pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis Tu…

Iată singurul loc din Sfintele Scripturi în care Domnul Dumnezeul nostru Îşi spune, cu gura Lui sfântă, întreg Numele Lui Sfânt, descoperindu-ne că viaţa veşnică este chiar cunoaşterea Lui.
Nu numai că viaţa veşnică stă în ea. Ci că este chiar ea.
După cum Pâinea şi Vinul Sfintei Împărtăşiri nu sunt numai închipuirea Trupului şi a Sângelui Său, ci sunt chiar ele (Mat. 26, 26-28; I Cor. 10, 16).

Viaţa veşnică este!
Iată trei cuvinte care întregesc un mare şi cutremurător adevăr! Viaţa veşnică este!
Pentru că există un Dumnezeu Veşnic, există şi viaţă veşnică.
Pentru că există o dreptate veşnică, există şi răsplată veşnică.
Pentru că există o iubire veşnică, există pentru ea şi un loc veşnic
şi pentru că Adevărul este veşnic, există şi viaţă veşnică…

Aici Mântuitorul vorbeşte nu de existenţa, ci de viaţa veşnică.
Noi putem avea o existenţă veşnică, fără să avem viaţa veşnică.
Adevărul ştiinţific care spune că nimic nu piere, ci totul se transformă este chiar el o mărturie zdrobitoare împotriva tuturor acelora care susţin aceasta în privinţa lucrurilor materiale, dar o tăgăduiesc în privinţa celor duhovniceşti.
Adică tocmai în privinţa acelora care, chiar prin natura lor nespus superioară celorlalte, fac să strălucească nespus mai puternic acest nemuritor adevăr.

Existenţa veşnică o avem cu toţii. Dar viaţa veşnică nu o vor avea decât acei care Îl cunosc pe Dumnezeu Tatăl şi pe Iisus Hristos, Fiul Lui, cu acea cunoaştere care este o descoperire şi o împreunare desăvârşită şi eternă.
Care Îl cunosc pe Dumnezeu cu acea cunoaştere ce îl face pe sufletul care o dobândeşte să devină de aceeaşi natură duhovnicească cu Hristos…
Care se altoiesc, sudându-se în Hristos, devenind ca El, cum ramul în tulpină, cum mlădiţa în viţă, cum mădularul în trup.
Căci un astfel de credincios devine o prelungire, în timp şi în lucrare, a lui Hristos Iisus, Cel care este Tulpina sa şi Capul său.

Existenţa veşnică o au toţi oamenii.
Numai că această existenţă nu va fi a tuturor sufletelor la fel.
A unora va fi moarte, pe când a altora va fi viaţă.
Existenţa veşnică a unora va fi întuneric şi chin nebănuit.
Iar a altora va fi lumină şi slavă negrăită.
Existenţa aceasta nu se va descoperi numai în clipa când Împăratul Hristos va alunga din faţa Judecăţii Sale pe cei de-a stânga Lui, zicându-le: Duceţi-vă, blestemaţilor, în focul veşnic,
iar celor de la dreapta Lui spunându-le: Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu, la slava veşnică… (Mat. 25, 34-41).
Ci existenţa aceasta începe chiar de aici şi chiar de acum.
Cea de acolo va fi numai urmarea celei de aici.
Cea din veşnicie va fi numai continuarea şi răsplata normală a celei din lumea aceasta.

Dragă suflete, întrebarea ta cea mai mare nu trebuie să fie dacă este sau nu o existenţă veşnică.
Existenţa aceea este un adevăr tot atât de sigur ca şi existenţa aceasta de acum,
iar faptul că lumea de acum o tăgăduieşte nu anulează adevărul ei, după cum, dacă o mulţime de orbi ar tăgădui lumina soarelui, nu ar anula adevărul existenţei acestei lumini, ci-l va întări.
Ci întrebarea cea cutremurătoare pe care trebuie să ţi-o pui este: unde îţi vei petrece tu existenţa ta veşnică?
În întuneric sau în lumină?
În chinuri sau în fericire?
În moarte sau în viaţă?
Cu Satana sau cu Hristos?
Căci nu sunt decât aceste două realităţi.
Iar răspunsul nu e greu să ţi-l afli tu singur, după felul de viaţă pe care îl duci.
Cunoşti tu oare pe Dumnezeu?
Ai tu părtăşie cu Hristos?
Trăieşti tu în Duhul Sfânt?
O, dacă da, ferice de tine!
Dar dacă nu, trezeşte-te înspăimântat de grozăvia existenţei eterne fără viaţă, care te aşteaptă
şi vino la Hristos chiar acum, rugându-te Lui cu lacrimi de căinţă şi recunoştinţă, zicând:

Slavă veşnică Ţie, Iisus Hristos, Dumnezeul adevărat şi viaţa veşnică!
Îţi mulţumesc că ai venit în lume să cauţi şi să mântuieşti pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu.
Recunosc că sunt căzut şi pierdut prin păcatul în care am trăit împotriva voii lui Dumnezeu şi împotriva Cuvântului Tău mântuitor.
Dar acum, cu groază de pedeapsa pe care o merit şi care cred că este,
cu pocăinţă pentru păcatele pe care le-am făcut şi care îmi împovărează sufletul meu,
vin la Tine cu dorinţă fierbinte să primesc mântuirea Ta, pe care ai adus-o prin Crucea şi Jertfa Ta pentru noi toţi;
şi cu legământ de ascultare de Cuvântul Tău, pe care vreau să-L pun acum, până la moarte,
vin şi mă predau Ţie, Iisuse Doamne, scumpul meu Mântuitor.
Te rog, primeşte-mă în Oastea Ta
şi alege-mă şi pe mine printre cei învredniciţi de cunoaşterea Tatălui Ceresc şi de cunoaşterea Ta, Iisuse Hristoase, Fiul Său Preaiubit, Mântuitorul şi Răscumpărătorul meu,
pentru ca existenţa mea veşnică să fie în viaţă, iar nu în moarte; cu Tine, Iisuse, şi nu cu cel rău.
Amin.

sursa: comorinemuritoare.ro